History of
Toyota
1867
|
Birth of Sakichi Toyoda.
|
1924
|
Sakichi Toyoda invents Toyoda
Model G Automatic Loom.
|
1929
|
Automatic-loom patent is sold to a
British company.
|
1930
|
Kiichiro Toyoda begins research on
small gasoline-powered engine.
|
1933
|
Automobile Department is
established at Toyoda Automatic Loom Works, Ltd.
|
1935
|
The Toyoda precepts are compiled.
|
1936
|
The AA Sedan is completed.
|
1937
|
Toyota Motor Co., Ltd. is
established.
|
1938
|
Honsha Plant begins production
|
1950
|
Company faces a financial crisis;
Toyota Motor Sales Co., Ltd. is established.
|
1951
|
Suggestion System begins.
|
1955
|
The Toyopet Crown, Toyopet Master
and Crown Deluxe are launched.
|
1957
|
The first prototypes of the Crown
are exported to the United States; Toyota Motor Sales U.S.A., Inc. is
established.
|
1959
|
Motomachi Plant begins production.
|
1962
|
Joint Declaration of Labor and
Management is signed.
|
1965
|
Toyota wins the Deming Application
Prize for quality control.
|
1966
|
The Corolla is launched; business
partnership with Hino Motors Ltd. begins.
|
1967
|
Business partnership with Daihatsu
Motor Co., Ltd. begins.
|
1974
|
Toyota Foundation is established.
|
1975
|
The prefabricated housing business
begins.
|
1982
|
Toyota Motor Co., Ltd. and Toyota
Motor Sales Co., Ltd. are merged into Toyota Motor Corporation.
|
1984
|
Joint venture with General Motors
(New United Motor Manufacturing, Inc.) begins production in the USA.
|
1988
|
Toyota Motor Manufacturing, USA,
Inc. (present TMMK) begins production.
|
1989
|
The Lexus brand is launched in the
USA.
|
1992
|
Toyota Motor Manufacturing (United
Kingdom) Ltd. begins production.
|
1997
|
The Prius is launched as the
world's first mass-produced hybrid car.
|
1999
|
Cumulative domestic production
reaches 100 million vehicles.
|
2000
|
Sichuan Toyota Motor Co., Ltd.
begins production in China.
|
2001
|
Toyota Motor Manufacturing France
S.A.S. begins production in France.
|
2002
|
Toyota enters Formula One World
Championship; Tianjin Toyota Motor Co., Ltd. begins production in China.
|
2004
|
The Toyota Partner Robot is
publicly unveiled.
|
2005
|
The Lexus brand is introduced in
Japan.
|
2008
|
Worldwide Prius sales top 1
million mark.
|
2010
|
Worldwide Prius sales top 2
million mark; Toyota and Tesla Motors agree on joint EV development.
|
2011
|
Worldwide Hybrid Vehicle sales top
3 Million mark; Toyota Motor Manufacturing, Mississippi, Inc. begins
production in the USA.
|
TOYOTA –
MENDAHULUI PASARAN DUNIA
Kedudukan
TOYOTA hari ini merupakan hasil usaha tanpa henti sejak pengasasnya mula
membuat lakaran pertama kereta mereka.
TOYOTA
MOTOR CORPORATION merupakan syarikat yang diasaskan oleh KIICHIRO TOYODA telah
mengetuk pintu 2009 dengan cukup bersemangat menerusi kejayaan bersejarah
automotif dunia sekali gus meletakkan mereka di tempat pertama selepas
kejatuhan empayar automotif terbesar GENERAL MOTOR (GM) dan CHRYSLER.
TOYOTA
diiktiraf sebagai pembuat kenderaan terbesar dengan rekod jualan hampir 10 juta
buah kenderaan pada tahun 2007 dan 2008.
Namun
kejayaan yang dikecapi bukanlah datang dengan mudahnya. Mereka menanti hampir 8
dekad untuk berada pada peringkat sekarang. Peringkat ini adalah suatu yang
satu ketika dahulu dianggap amat mustahil untuk dicapai.
Tambahan
pula, syarikat ini terpaksa bangkit selepas Perang Dunia Kedua. Lebih ironiknya
lagi, kilang asal TOYOTA di AICHI terlibat dalam pengeboman sewaktu perang.
Semenjak
tahun 2006, TOYOTA sudah menghampiri jumlah jualan GM dengan julat kurang dari
100 ribu hingga 10 ribu unit.
TOYOTA
bermula sekitar tahun 1930-an dan menghasilkan kenderaan trak tentera sewaktu
perang. Bagi mengesploitasi sumber yang terhad dan kos yang rendah, trak asal
tentera ini hanya dipasangkan dengan satu lampu utama di atas hud.
Perang
yang tamat tidak lama selepas itu meletakkan TOYOTA antara syarikat automotif
terawal selain HONDA dan NISSAN yang mendapat insentif daripada kerajaan untuk
membangunkan sector automotif. Model komersil TOYOTA pertama lahir pada 1947
menerusi model yang dikenali sebagai SA, 40 tahun kewat berbanding kereta
produksi massa FORD model T.
TOYOTA
menghasilkan model-model enjin ekonomikal pada harga jualan yang sangat
kompetitif. Era 80-an dan 90-an telah menyaksikan syarikat ini berkembang pesat
dengan memperkenalkan SCION dan LEXUS dan memiliki HINO dan DAIHATSU serta
berkepentingan dalam FUJI HEAVY INDUSTRIES yang membina SUBARU.
TOYOTA
lebih awal bertapak di CHINA dan ASIA TENGGARA. Dengan mengambil kira pembangunan
ASIA yang cukup pesat, jenama TOYOTA lebih mudah diterima di rantau ini. TOYOTA
tetap unggul dengan budaya perniagaan yang memandang optimis jauh ke hadapan.
Presiden
TOYOTA baru, AKIO TOYODA yang merupakan cucu kepada pengasas TOYOTA iaiti KIICHIRO
TOYODA mengambil langkah awal dengan memaksimumkan sistem automasi penuh dalam sektor
pengeluaran mereka. AKIO TOYODA telah mengambil keputusan mengambil hanya 30
peratus bayaran sebagai CEO pada tahun ini. Nekad beliau adalah untuk
memastikan bahawa TOYOTA akan terus kukuh. Tambahan lagi, beliau mengelak
menutup mana-mana kilang pengeluaran mereka dan mendesak kerajaan JEPUN
memperkenalkan dasar automotif yang mampu menyokong industri automotif secara
keseluruhan.
Alhamdulillah sngt membntu untk siapkan kajian ...syukra n
ReplyDelete