Monday 4 March 2013

TOYOTA MOTOR CORPORATION




LOGO TOYOTA


TOYOTA MOTOR


TOYOTA MOTOR CORPORATION


Sejarah TOYOTA

  • Bermula datang ke Amerika pada tahun 1957  
  • Kereta pertama keluaran TOYOTA  adalah “TOYOPET" 
  • TOYOTA semakin popular pada tahun 1965 dengan menggunakan 90 kuasa kuda 'corona sedan' 
  • Selepas itu, wujudnya COROLA, CAMRY, trak TOYOTA, jenama mewah LEXUS, SCION dan kereta hybrid pertama di dunia


Organisasi TOYOTA  
  • Ibu pejabat di TOYOTA TECHNICAL CENTER (TTC) 
  • Mempunyai kemudahan R&D di ANN ARBOR, SALINE, PLYMOUTH dan LIVONIA serta di CALIFORNIA 
  • 1100 pekerja yang bekerja dalam bidang kejuruteraan reka bentuk 
  • Pengasas TOYOTA – SAKICHI TOYODA (bermula di Jepun)

Visi

Menjadikan perusahaan automotif yang paling berjaya dan dihormati di kawasan Asia Tenggara dengan memberikan pengalaman terbaik dalam pemilikan kenderaan.

Misi
  • Secara berkesinambungan menyediakan produk dan jasa yang berkualiti tinggi dan memenuhi kehendak pelanggan melalui program pemasaran yang terbaik 
  • Mengembangkan operasi perusahaan yang sihat dalam pelbagai aspek

Kontroversi

·         Akhir tahun 2009 awal 2010 sebanyak 8.5 juta kereta jenama TOYOTA PRIUS ditarik balik kerana 3 masalah yang tidak dijangkakan

1.      Pedal minyak terlekat pada lantai

2.      Kebocoran dari hos minyak

3.      Brek

·         TOYOTA bertanggungjawab dan secara sukarela membaiki semula kereta tersebut

·         Akibatnya seramai 37 kematian dicatatkan

·         Presiden TOYOTA MOTOR CORP. AKIO TOYODA telah memberi keterangan kepada kongres AS

 AKIO TOYODA
                               PRESIDEN & CEO TOYOTA MOTOR CORPORATION

LAHIR: 3 MEI 1956 (56 TAHUN) – NAGOYA
BAPA: SAKICHI TOYODA
PENDIDIKAN: KOLEJ BABSON, UNIVERSITI KEIO



SAKICHI TOYODA

SAKICHI TOYODA ADALAH SEORANG USAHAWAN JEPUN. BELIAU DILAHIRKAN DI KOSAI, SHIZUOKA. ANAK SEORANG TUKANG KAYU YANG MISKIN, TOYODA ADALAH DIRUJUK SEBAGAI "RAJA PENCIPTA JEPUN"

LAHIR: 14 FEB 1867
MATI: 30 OKT 1930
ANAK2: KIICHIRO TOYODA, AKIO TOYODA



 TOYOPET CROWN




 TOYOTA PRIUS


Sejarah Ringkas TOYOTA



History of Toyota


1867
Birth of Sakichi Toyoda.
1924
Sakichi Toyoda invents Toyoda Model G Automatic Loom.
1929
Automatic-loom patent is sold to a British company.
1930
Kiichiro Toyoda begins research on small gasoline-powered engine.
1933
Automobile Department is established at Toyoda Automatic Loom Works, Ltd.
1935
The Toyoda precepts are compiled.
1936
The AA Sedan is completed.
1937
Toyota Motor Co., Ltd. is established.
1938
Honsha Plant begins production
1950
Company faces a financial crisis; Toyota Motor Sales Co., Ltd. is established.
1951
Suggestion System begins.
1955
The Toyopet Crown, Toyopet Master and Crown Deluxe are launched.
1957
The first prototypes of the Crown are exported to the United States; Toyota Motor Sales U.S.A., Inc. is established.
1959
Motomachi Plant begins production.
1962
Joint Declaration of Labor and Management is signed.
1965
Toyota wins the Deming Application Prize for quality control.
1966
The Corolla is launched; business partnership with Hino Motors Ltd. begins.
1967
Business partnership with Daihatsu Motor Co., Ltd. begins.
1974
Toyota Foundation is established.
1975
The prefabricated housing business begins.
1982
Toyota Motor Co., Ltd. and Toyota Motor Sales Co., Ltd. are merged into Toyota Motor Corporation.
1984
Joint venture with General Motors (New United Motor Manufacturing, Inc.) begins production in the USA.
1988
Toyota Motor Manufacturing, USA, Inc. (present TMMK) begins production.
1989
The Lexus brand is launched in the USA.
1992
Toyota Motor Manufacturing (United Kingdom) Ltd. begins production.
1997
The Prius is launched as the world's first mass-produced hybrid car.
1999
Cumulative domestic production reaches 100 million vehicles.
2000
Sichuan Toyota Motor Co., Ltd. begins production in China.
2001
Toyota Motor Manufacturing France S.A.S. begins production in France.
2002
Toyota enters Formula One World Championship; Tianjin Toyota Motor Co., Ltd. begins production in China.
2004
The Toyota Partner Robot is publicly unveiled.
2005
The Lexus brand is introduced in Japan.
2008
Worldwide Prius sales top 1 million mark.
2010
Worldwide Prius sales top 2 million mark; Toyota and Tesla Motors agree on joint EV development.
2011
Worldwide Hybrid Vehicle sales top 3 Million mark; Toyota Motor Manufacturing, Mississippi, Inc. begins production in the USA.
  

TOYOTA – MENDAHULUI PASARAN DUNIA

Kedudukan TOYOTA hari ini merupakan hasil usaha tanpa henti sejak pengasasnya mula membuat lakaran pertama kereta mereka.
TOYOTA MOTOR CORPORATION merupakan syarikat yang diasaskan oleh KIICHIRO TOYODA telah mengetuk pintu 2009 dengan cukup bersemangat menerusi kejayaan bersejarah automotif dunia sekali gus meletakkan mereka di tempat pertama selepas kejatuhan empayar automotif terbesar GENERAL MOTOR (GM) dan CHRYSLER.
TOYOTA diiktiraf sebagai pembuat kenderaan terbesar dengan rekod jualan hampir 10 juta buah kenderaan pada tahun 2007 dan 2008.
Namun kejayaan yang dikecapi bukanlah datang dengan mudahnya. Mereka menanti hampir 8 dekad untuk berada pada peringkat sekarang. Peringkat ini adalah suatu yang satu ketika dahulu dianggap amat mustahil untuk dicapai.
Tambahan pula, syarikat ini terpaksa bangkit selepas Perang Dunia Kedua. Lebih ironiknya lagi, kilang asal TOYOTA di AICHI terlibat dalam pengeboman sewaktu perang.
Semenjak tahun 2006, TOYOTA sudah menghampiri jumlah jualan GM dengan julat kurang dari 100 ribu hingga 10 ribu unit.
TOYOTA bermula sekitar tahun 1930-an dan menghasilkan kenderaan trak tentera sewaktu perang. Bagi mengesploitasi sumber yang terhad dan kos yang rendah, trak asal tentera ini hanya dipasangkan dengan satu lampu utama di atas hud.
Perang yang tamat tidak lama selepas itu meletakkan TOYOTA antara syarikat automotif terawal selain HONDA dan NISSAN yang mendapat insentif daripada kerajaan untuk membangunkan sector automotif. Model komersil TOYOTA pertama lahir pada 1947 menerusi model yang dikenali sebagai SA, 40 tahun kewat berbanding kereta produksi massa FORD model T.
TOYOTA menghasilkan model-model enjin ekonomikal pada harga jualan yang sangat kompetitif. Era 80-an dan 90-an telah menyaksikan syarikat ini berkembang pesat dengan memperkenalkan SCION dan LEXUS dan memiliki HINO dan DAIHATSU serta berkepentingan dalam FUJI HEAVY INDUSTRIES yang membina SUBARU.
TOYOTA lebih awal bertapak di CHINA dan ASIA TENGGARA. Dengan mengambil kira pembangunan ASIA yang cukup pesat, jenama TOYOTA lebih mudah diterima di rantau ini. TOYOTA tetap unggul dengan budaya perniagaan yang memandang optimis jauh ke hadapan.
Presiden TOYOTA baru, AKIO TOYODA yang merupakan cucu kepada pengasas TOYOTA iaiti KIICHIRO TOYODA mengambil langkah awal dengan memaksimumkan sistem automasi penuh dalam sektor pengeluaran mereka. AKIO TOYODA telah mengambil keputusan mengambil hanya 30 peratus bayaran sebagai CEO pada tahun ini. Nekad beliau adalah untuk memastikan bahawa TOYOTA akan terus kukuh. Tambahan lagi, beliau mengelak menutup mana-mana kilang pengeluaran mereka dan mendesak kerajaan JEPUN memperkenalkan dasar automotif yang mampu menyokong industri automotif secara keseluruhan.